Lange tijd zagen alleen échte liefhebber er iets in: de BMW R65GS. In de burgeruitvoering zeldzaam – er zijn er maar 1.700 van gemaakt – in de legeruitvoering vroeger een bekendere verschijning. Vooral zijn magere prestaties (27 pk / 37 Nm) beperkten de schare van liefhebbers. Maar daar kun je iets aan doen.

Dankzij ingrepen heb ik mijn R65GS weten op te peppen, uiteindelijk tot een motor die qua koppel en vermogen zelfs de zwaarste BMW tweeklepsboxer (de R100) voorbijstreeft.

Om de afgeknepen legermotor op het niveau te krijgen van de standaard R65 (45 Nm / 48 pk) moet je de 26 mm carburateurs vervangen door 32 mm-versies, de standaard R45-cilinderkoppen vervangen door die van de R65 en de tamme nokkenas vervangen door de standaardversie. Die is uitgerust met nokken die een fractie hoger zijn. Je komt dan op de standaard 45 Nm en 48 pk. Je bent er dan nog niet helemaal. Want de leger GS is uitgerust met een 31/9 achteroverbrenging. Voor wie regelmatig het terrein opzoekt, de snelweg mijdt, meer waarde hecht aan koppel dan vermogen, prima. Maar gebruik je hem vooral voor flinke snelheden op doorgaande wegen dan jaag je de motor te veel op toeren om ontspannen te rijden en op de snelweg nog enige reserve over te houden. Beter is dan de 37/11 overbrenging. Volop en voor niet al te veel geld verkrijgbaar in versie met vier draadgaten. Dan zit je wel vast aan een gietwiel. Schaarser en duurder is de originele G/S 37/11 overbrenging met drie draadeinden, waar het originele G/S spaakwiel op past. Het alternatief: het kroon-en pignonwiel in de 31/9 achteraandrijving laten vervangen door een stel kroon- en pignonwiel 37/11.

Ga je nog een stapje verder, dan wordt de ingreep kostbaarder, maar krijg je een enorm fijne koppelmotor met de vorig jaar gelanceerde Powerkit van Siebenrock. De vervangingsset van cilinders en zuigers brengt de ‘kleine’ R65GS van 650cc naar 860cc en het vermogen op 60 pk en 78 Nm. Het resultaat is een bijzonder smeuïg rijdende koppelmotor, die qua prestaties helemaal bij de tijd is. De winst wordt deels behaald door de grote cilinderinhoud, deels door het lage gewicht van de speciale zuigers. Omdat de R45 en R65 dezelfde de slag hebben, past de set ook op de R45. Diens vermogen stijgt door de aanpassing weliswaar bescheiden (van 27 naar 47 pk), maar de kleinste tweekleps BMW krijgt een enorm koppel van 78 Nm. Inclusief pakkingen en stoterstangrubbers kost de set € 950. Meer informatie op www.Siebenrock.com. Een oliekoeler monteren is volgens Jochen Siebenrock niet nodig, maar ik heb toch voor de zekerheid de carterinhoud vergroot met 1,3 ltr.

R65GS vermogen na aanpassingen

Olivier

 

 

 

4 thoughts on “BMW R65GS: van dikke brommer tot koppelmonster

  1. Koen Visser zegt:

    Hoi Olivier,
    Zo ga ik het ongeveer ook aanpakken. Maar volgens mij moet je in stap 1 behalve de koppen/nokkenas/carburateurs ook de zuigers vervangen. Voor zover ik weet zijn deze ook anders dan de standaard R65 zuigers. Heeft allemaal te maken met lagere compressie voor de overheid (leger) motoren die in oorlogstijd met benzine van mindere kwaliteit (lees lager octaangetal) toe moeten kunnen.
    Cardan zit er al op (3 gaats), oliekoeler van een automatische versnellingsbak komt op de valbeugel. Misschien is dat kwetsbaar maar een grotere carterpan is natuurlijk minder grondspeling. Kleppendeksels doorgezaagd (hoeft er minder mee op reis, past zowel links als rechts), dubbele ontsteking (alles dubbel: 2e hall-sensor als reserve in de “beancan”, 2e ontstekingsmodule onder de tank, extra bobine, extra bougiegat geboord). Zo kom je eigenlijk altijd thuis, wat ontsteking betreft dan….
    Fase 2 pak ik ongeveer hetzelfde aan maar dan met gebruikte R100 cilinders en zuigers. Als je de cilinders inkort en de zuigers aanpast (boven en onderzijde moet wat afgedraaid worden) dan kom je op 840cc. Natuurlijk niet zo fraai als een nieuw Siebenrock setje maar wel voordeliger en ergens ook leuker. Nu alles nog een keer monteren……

  2. Auke zegt:

    Hebben jullie nog een en ander aangepast mbt de RDW? Op het typeplaatje en op de papieren van de motor wordt natuurlijk gesproken over 27 pk.

    Groet, Auke.

    • mm
      Joop van Rookhuijzen zegt:

      Hallo Auke,

      Dat hebben wij eerlijk gezegd niet gedaan, al zou het daarmee natuurlijk wel helemaal “af” zijn. Wij vonden het niet nodig omdat het extra kosten met zich meebrengt en omdat het naar onze mening niet om een ingrijpende wijziging gaat. De R65GS is afgezien van het 27pk blok identiek aan de R80 g/s. Frame en rijwielgedeelte zijn dus feitelijk gebouwd voor een R80 blok en berekend op het bijbehorende vermogen. Dit zou natuurlijk wel gedoe kunnen opleveren bij verkoop, maar dat zijn we natuurlijk niet van plan. Deze brommer blijft waarschijnlijk in de familie tot we grijs, oud en stram zijn!

      Groet,
      Joop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *